torsdag, oktober 04, 2007

Mycke barnkläder!

De senaste veckorna har jag haft ett litet projekt att gå igenom alla våra garderober. Det var liksom dags att fixa någonstans att ha lilltjejens kläder inför att hon faktiskt kommer ganska snart. För ett tag sen fick jag inte mindre än fyra hela papperspåsar med tjejkläder av en kompis. En del vill hon ha tillbaka så småningom, men typ hälften kommer jag efter att jag har använt det ge till bättre behövande.
Svärmor och jag konstaterade att efter att kassarna hade stått i vår källare hela sommaren så var det dags att tvätta igenom allt! Det STANK källare! Så hon tog hem allt och tvättade och har nog strukit det mesta också. Jag kan säga att det finns minst 50 boddies! Och säkert 10 pyamaser.

Sen var det ju dags att gå igenom Hannes och våra garderober också. Hur mycket kläder kan man ha?!!?
Vad gäller Hannes kläder har jag också plockat upp de två flyttkartonger som stått i källaren och gått igenom dem. Tyvärr visade det sig att i den ena kartongen hade det börjat mögla längst ner. (Behöver jag tala om att vi verkligen skulle behöva drenera om runt vår källare???!) Så jag har tvättat igenom alla de sakerna med!

Nu börjar jag närma mig ett slut på det här lilla projektet, eller... Jag har ju alla kläder och prylar som är såkallade "Frilufts och Ytterkläder" De har jag inte gått igenom... Men jag har tillochmed rensat igenom våra strumpor! Känns faktiskt lite skönt!

I vårat sovrum står nu också en ny byrå som har ett skötbord ovanpå sig och den är FULL med tjejkläder för nästan hela det första året! Jag kommer bara att behöva tvätta till henne en gång i månaden!

Vågar man säga till folk att vi verkligen inte behöver önska just kläder till henne?!?

Igår var vi på marknad här i staden. Det var samma gamla saker som vanligt, men för första året på ett tag så jobbade vi inte själva. Det var riktigt skönt!
Hannes kollade på en massa leksaker och ballonger, men efter ett tag enades vi om en stor heliumfylld ballong i form av en helikopter. Han hade sagt i bilen när vi åkte in till stan att han inte skulle äta något godis.
-Hannes inte täta gogis!
-Va? sa jag vill du INTE ha godis?
-Nej, sa han.
-Är du sjuk? frågade jag.
-Ja. sa han.
Det fick oss verkligen att skratta gott!
Så hela marknaden gick vi och väntade på att han skulle börja tjata om godis, men inte ett enda ord eller tjat!!!

När vi sen åkte hem till svärföräldrarna för att äta middag så hade Hannes med sig ballongen in så klart. Han sprang glatt och lekte med ballongen. Längst ner som en tyngd har de satt en ganska stor mutter. Plötsligt slängde han till coh fick muttern i pannan. En jättefin knallblå bula slog upp!
Idag har jag knutit en gammal strumpa ett par varv runt muttern för att den ska bli något mindre farlig. Det tyckte INTE Hannes om! Han har skrikit och bölad floder i nästan en timme för att han vill att vi ska ta bort strumpan... Tillslut sa jag att det lät som att han grät krokodiltårar.
-Inte kokodiltårar! Sa han då:)

De har bakat kanelbullar på dagis idag, så nu ska vi sätta oss och äta goda bullar som Hannes har bakat!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vilket bra dagis som bakar bullar på kanelbullens dag!!

Anonym sa...

Alla barnen måste ha haft det jätteroligt och det har väl självklart sitt värde.

Men... någonstans undrar jag hur bra det är i dessa tider, när vi omges av onödigt socker i alla möjliga former, att vi alla glatt har accepterat en dag då det mer eller mindre är tvång för alla svenskar att äta kanelbullar...?

Alla sveriges konditorister och sockergrossister jublar självfallet, men vi andra...?

Duktiga Annika sa...

Men en dag om året kan man väl glömma all sockerhets och GI-tänk?!
Dessutom så höjer kanel ämnesomsättningen.;)
Livet måste vara njutbart också.:)

Alex Resare sa...

Så väldigt flitig du varit!

Jag hade ett ryck och sorterade ut alla urvuxna sommarkläder och annat ur barnens rum och fick 5 fulla papperskassar som fick åka till UFF. Det var väldigt befriande efteråt och så lätt att städa deras garderober!