fredag, november 28, 2008

Snacka om insnöade!

Just nu sitter jag hos mina svärföräldrar för jag har lite Internettabstinens!!! Jag var tvungen att åka hit för att kunna kolla mailen och lite annat.

Den sista veckan har varit intressant.
I lördags började strömavbrotten. Vi bor ju så bra till så de är oftast inte så långa, men de var många! Det längsta var just i lördags med över 4 timmar. När jag och Anders hade gjort allt vi kunde hitta på i bara stearinljussken så började vi tillslut spela kort. Ja ni vet sådana där RIKTIGA spelkort. Har inte hänt i mannaminne!
Sen så fort som strömmen kom tillbaka så satte vi på en film!

Sen kom snön!
Och den forrtsatte att komma
och den fortsatte att komma!

När vi var ute på måndag för att börja gräva fram våra bilar så var det snö över knäna på oss. Ca 60 cm hade det kommit det sista dygnet.
Vi skottade i två dygn för att lyckas få fram den ena bilen. Den andra bilen stod i övre delen av vår trädgård så den insåg vi att den får vi nog låta stå där!

På tisdagen insåg vi också att vi plötsligt blivit av med telefonen och därmed också med internettuppkoppplingen! Vi insåg att det inte var så konstigt när vi såg att telefonledningen hängde mycket lägre än den brukar och att det satt ca 5cm is utefter hela ledningen...

Jag tycker verkligen om att bo på landet. Har anpassat huset efter att det ska vara OK att få strömavbrott vid den här tiden på året. Vi har ved så det räcker ett par år så vi ska inte frysa! Kan också fixa att vi tillfälligt bara har en bil så att vi måste planera handling osv på ett annat sätt.
Men när Internett försvinner känner jag mig verkligen strandsatt!!!

Om ni söker oss får ni väl försöka på mobilerna. De har inte slutat fungera!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det låter ju som om ni är hyfsat väl förberedda för strömavbrott, trots allt. Men... med tanke på inlägget du just skrev, kanske trådlöst bredband kan vara ett alternativ. Ni har ju mobiltäckning, så då ska det väl inte vara något problem, eller? :-)

TjAnders sa...

Jo, allt på landet är ett litet problem. Det finns jättebra varianter på allt, men det måste också finnas "Platser" i skåpet att kunna koppla upp sig på. När vi flyttade hit kollade vi alla variandet och de enda som kunde erbjuda oss plats här i skåpet som står 40 meter från vårt hus (på andra sidan vägen... Annars kunde vi få jättesnabbt rakt in i huset...Kostar nu bara ca 30 000:-) var Norrtälje energi. Så drömmen om att ta allt; TV, Mobiler, Telefoner, Bredband etc från samma företag för att få ner kostnaden fortsätter att vara en dröm! Men en dag kanske drömmen förverkligas!